
Building Shelf Awareness
Ny forskning inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods) gjord av Shoppercentric, Building Shelf Awareness, påvisar att radio når 38% av de som reser med bil för att köpa livsmedel och att radio har en bevisad effekt på vilka inköpsbeslut de tar i butiken vid köptillfället.
Studien påvisade att FMCG-annonser i radio som hörs i bilen på väg för att köpa livsmedel, hjälper varumärken att bli uppmärksammade och ökar synligheten på hyllan med 11%. Reklamen har också en betydande inverkan på köpbeteendet, stärker varumärkeslojaliteten och ökar köpintentionen med 30% bland de som vanligtvis köper varumärket. Vidare uppmuntrar radioreklamen varumärkesbyte, med en ökad köpintention bland de som vanligtvis inte köper varumärket med 39%.
Shoppercentric använde en rad forskningstekniker, såsom eye-tracking och emotionell responsigenkänning, kombinerat med ett frågeformulär för att fånga både undermedvetna och medvetna svar på radioreklam hörs passivt på resan till snabbköpet.
Undersökningen är sammanställd av Radiocentre.org.